نمای شیشه‌ای کرتین وال

نمای کرتین وال چیست ؟

نمای کرتین وال اصطلاحی است که به نماهای شیشه ای با استراکچر فلزی از جنس آلومینیوم  اطلاق میگردد . کرتین وال سازه خودنگهدارنده هستند. وزن یا  بار مرده خود را به زمین یا سازه ساختمان منتقل می نمایند. این نوع نما متشکل از دو بخش اصلی استراکچر  و بخش دوم، پنل  پرکننده سطح نما می باشند که میتواند از متریال‌ شیشه دوجداره‌و لمینیت سکوریت شده و همچنین پنل‌های پر کننده دیگری همچون سیمان، ورق  فولادی و یا هر نوع ماده پرکننده که به صورت شیت در بازار موجود است.

کرتین وال  به گونه ‌ای  طراحی شده  که عایق در برابر نفوذ هوا، بو  و  باران است.

دسته بندی کرتین وال بر اساس نوع تولید

STAICE

تشکیل شده از پروفیل عمودی و افقی که در محل پروژه برش کاری و نصب میگردد.

UNITIZED

به صورت باکس پیش تولید شده در کارخانه تولید و به محل پروژه جهت نصب ارسال میگردد.

مزیت نما کرتین وال شیشه ای

کرتین وال UNITIZED چیست؟

سیستم های Unitized معمولا به صورت سفارشی طراحی می شود. طیف گسترده‌ای از سیستم‌ها در بازار از تولید کنندگان مختلف وجود دارد که سطوح مختلفی از استاندارد‌ها را ارائه می دهند. سیستم‌های یکپارچه  نما کرتین وال کارایی بالایی را طلب می کنند . بنابراین نیاز است در طراحی این نما از تیم با تجربه ای بهره گرفت.

سیستم یکپارچه نما کرتین وال معمولا به واشر ها و لاستیک های آبندی متکی می باشند . 

نما کرتین وال STICK چیست؟

در نما کرتین وال یکی از سیستم‌های اجرای نمادر ساختمان روش stick  می باشد. در این روش پروفیل‌های  افقی و عمودی به محل پروژه ارسال و در همان محل نصب  برش و مونتاژ می شوند . این روش برای ساختمان با متراژ کم و نیز پیچیدگی کم  بسیار مناسب تر می باشد  .

پروفیل های افقی باید به پروفیل عمودی کامل متصل گردد . میتوان از اتصال‌ های کشویی و فیکس استفاده نمود.

انواع شیشه های مصرفی در نما

شیشه های سکوریت

شیشه های دوجداره

شیشه های لمینیت

شیشه های سکوریت

شیشه های دوجداره

شیشه های لمینیت

شیشه سکوریت چیست؟

شیشه سکوریت تقریباً چهار تا پنج برابر قوی تر از شیشه معمولی یا آنیل شده است. به گونه‌ای طراحی شده است که اگر شکسته شود، این کار را در قطعات کوچک بی ضرر به جای قطعات تیز و ناهموار انجام می دهد . تقریباً هیچ محدودیتی در مورد نحوه استفاده از شیشه سکوریت وجود ندارد .

شیشه دو و سه جداره چیست ؟

شیشه های  دوجداره یک انتخاب ایده‌آل با صرفه‌جویی در مصرف انرژی با مزیت افزوده به حداقل رساندن صدا هستند.

کاف هوای مهر و موم شده بین دو شیشه به عنوان یک لایه عایق اضافی عمل می کند. این مقاومت حرارتی افزوده میزان گرمای خروجی در زمستان را کاهش می دهد و خانه شما را در دمای راحت تری نگه می دارد. شیشه دوجداره در تابستان اثر معکوس دارد و از ورود گرمای ناخواسته به خانه جلوگیری می کند. این عایق اضافی وابستگی شما به بخاری های مصنوعی و تهویه مطبوع را کاهش می دهد و در نهایت می تواند هزینه های انرژی شما را کاهش دهد.

 

شیشه لمینیت چیست ؟

شیشه لمینت جایگزین فوق العاده ای برای شیشه های معمولی است که ساختاری سخت و مستحکم را ارائه می دهد که به سختی شکسته می شود. شیشه لمینت برای استفاده از بسیاری جهات مناسب است و ماده ای است که محبوبیت روزافزونی دارد. اگر به فکر افزودن شیشه به خانه یا محل کار خود هستید، باید شیشه لمینت را در جای خود نصب کنید. اگر مطمئن نیستید که شیشه لمینت چیست یا از مزایای آن بی اطلاع هستید، لی شیشه و شیشه می توانند به شما کمک کنند. در اینجا، ما این راهنما را در مورد چیستی شیشه لمینت، کاربردها و مزایای آن گردآوری کرده ایم.

شیشه لمینت از دو لایه شیشه ساخته شده است که با لایه های میانی به یکدیگر متصل می شوند تا یک پیوند دائمی ایجاد کنند. لایه های میانی برای حمایت و نگه داشتن شیشه برای ایجاد یک لایه قوی و یکنواخت حتی در صورت شکستن کار می کنند. شیشه‌های لمینت در ضخامت‌های متفاوتی تولید می‌شوند و می‌توان با استفاده از ترکیب‌ها یا پوشش‌های شیشه‌ای مختلف برای ارائه کیفیت‌های مختلف، مانند انتشار کم یا افزایش عایق، ایجاد کرد.

امنیت در نما کرتین وال در چه حدی می باشد ؟

امینت در نمای کریتن وال بخش‌های مختلفی دارد که در طراحی و اجرا باید به دقت به آن توجه گردد زیرا  کاستی در آن باعث زیان جبران ناپذیری در آینده میگردد.

عملکرد حرارتی (رسانایی، تابش خورشیدی، شکست حرارتی، راحتی)

عملکرد حرارتی کلی نما کرتین وال تابعی از پانل پرکننده لعاب، قاب، ساختار پشت نواحی مات (پوشش ستون و اسپندر) و جزئیات محیطی است.

رسانایی نمای کرتین وال تابعی از مواد، هندسه و ساخت قاب است (به عنوان مثال شکست حرارتی).

آلومینیوم رسانایی حرارتی بسیار بالایی دارد. ترکیب شکست حرارتی مواد با رسانایی کم، به طور سنتی PVC، لاستیک نئوپرن، پلی اورتان و اخیراً نایلون تقویت شده با پلی استر، برای بهبود عملکرد حرارتی، معمول است. 

برخی از ترمال بریک های پلی یورتان “ریخته شده و جدا شده” منقبض می‌شوند و زمانی که آلومینیوم بیرونی به دلیل اختلاف دما متفاوت از آلومینیوم داخلی عمل می‌کند، تنش در ترمال بریک ایجاد می شود. اتصال مکانیکی پشتیبان دو نیمه قاب توصیه می شود .

 ترمال بریک واقعی حداقل ضخامت ¼ اینچ دارد و می تواند تا 1 اینچ یا بیشتر باشد، با انواع نایلون تقویت شده پلی استر. برخی از سیستم‌های کرتین وال از جداکننده‌هایی استفاده می‌کنند که کمتر از ¼ هستند، که آنها را از نظر حرارتی بهبود می‌بخشد.

 

عملکرد حرارتی مناطق مات کرتین وال تابعی از عایق و موانع هوا/بخار است. به دلیل عدم وجود هوای داخلی در مجاورت نواحی کرتین وال مات، این نواحی در معرض نوسانات گسترده دما و رطوبت هستند و نیاز به جزئیات دقیق عایق و موانع هوا/بخار برای به حداقل رساندن تراکم دارند.

 برخی از سیستم‌های کرتین وال شامل تجهیزات زهکشی میعان می‌شوند، مانند ناودان میعانات، که برای جمع‌آوری و تخلیه میعانات از نواحی اسپندل به بیرون در نظر گرفته شده است. چنین ناودانی میعانات مانع هوای نما کرتین وال است. مگر اینکه خارج از پشتی باشند. بحث در مورد ماهیتابه های پشتی را در زیر ببینید.

در محیط نما کرتین وال، حفظ تداوم مانع هوا باعث کاهش جریان هوا در اطراف نما کرتین وال می شود. ادغام فلاشینگ‌ محیطی به اطمینان از عملکرد ضد آب نما کرتین وال و اتصال آن به عناصر دیوار مجاور کمک می کند. قرار دادن مناسب عایق در محیط نما کرتین وال، اتلاف انرژی و مشکلات احتمالی تراکم را کاهش می دهد.

محافظت در برابر رطوبت (نفوذ آب، مقاومت در برابر تراکم)

عوامل موثر بر شبکه بندی نمای کرتین وال

مقاومت در برابر نفوذ آب تابعی از جزئیات نما کرتین وال  است. ساختار قاب و جزئیات زهکشی، واشرهای فریم و آب بند، درزگیرهای داخلی و آب بندی های محیطی است. آب می تواند از طریق پنج نیروی مختلف وارد سیستم نمای کرتین وال شود:

 گرانش، انرژی جنبشی، اختلاف فشار هوا، کشش سطحی و عمل مویرگی. برای کاهش نفوذ آب، تمام این نیروها باید در طراحی سیستم لحاظ شوند.

برخلاف پنجره‌ها، که واحدهای کوچک‌تری هستند و می‌توانند تا حد زیادی به فلاشینگ‌های طاقچه برای ثبت نشت گوشه‌های قاب تکیه کنند، نمای کرتین وال وسعت زیادی از دیوار را بدون داشتن  آستانه در هر دهانه می‌پوشانند. نفوذ آب در گوشه‌های قاب نما کرتین وال احتمالاً به داخل و/یا روی شیشه نشت می‌کند. ساختار گوشه قاب ضد آب و زهکشی خوب شیشه ای برای مقاومت  در برابر نفوذ آب بسیار مهم است.

بصری (نور روز، زیبایی شناسی)

بصری (نور روز، زیبایی شناسی)

ویژگی های بصری کلیدی نما کرتین وال، ظاهر شفاف  و خطوط دیدنی است. خطوط دید به عنوان نمایه بصری مولیون های عمودی و افقی تعریف می شوند. خطوط دید تابعی از عرض و عمق قاب نما کرتین وال هستند. الزامات مقاومت بار جانبی (بارهای باد، دهانه ها) عموماً عمق قاب را تعیین می کند. در مواردی که خطوط دید باریک مورد نظر است، سفت کننده های فولادی وارد شده در قاب توخالی اکستروژن های آلومینیومی می توانند به کاهش عمق قاب کمک کنند.

عایق صدا – آکوستیک

عایق صدا – آکوستیک

عملکرد آکوستیک نما کرتین وال در درجه اول تابعی از پنل‌های شیشه  و درزگیرهای داخلی برای جلوگیری از نشت هوا است. قابلیت تضعیف صدا در نما کرتین وال‌ها را می توان با نصب پرکننده تضعیف کننده صدا  تا حد امکان بهبود بخشید. ترکیب ضخامت‌های مختلف شیشه  نیز به کاهش نویز بیرونی کمک می کند. این را می توان با افزایش ضخامت یکی از شیت‌های شیشه یا با ترکیب یک لایه شیشه‌ای چند لایه با یک لایه میانی کاهش دهنده نویز، معمولاً یک پلی وینیل بوتیرال یا PVB انجام داد.

تقسیم بندی تایل های کرتین وال تابع چه عواملی است

ابعاد شیشه  در نمای کرتین وال تابع تقسیم بندی کلی نما می باشد و صد البته جهت طرفه جویی در قیمت شیشه  حتما باید به ابعاد جام موجود در کارخانه  توجه نمود. که به اصطلاح پرت شیشه بهینه سازی گردد و پروژه صرفه اقتصادی داشته باشد. البته در نماهای تجاری که زیبایی و طرح معمار اولویت زیادی دارد برای چشم نواز کردن نما کرتین وال می توان از شیشه  با سایز‌ جام ویژه استفاده کرد که در نهایت به سایز شیشه های به ابعاد 280*600 سانتی متر می توان استفاده نمود.

عوامل موثر بر شبکه بندی نمای کریتن وال

دسته بندی شیشه های تولیدی بر اساس مساحت هر پنل شیشه ای

نرمال : متراژ تا 4 متر مربع

ویژه : متراژ از 4 تا 6 متر مربع

سوپر ویژه : متراژ 6 متر مربع به بالا 

باید در نظر داشت که هر کدارم از متراژهای فوق درصدی به قیمت شیشه ها اضافه میگردد و در پروژه‌های با متراژهای بالا باید به این قسمت توجه لازم شود 

ابعاد جام‌های شیشه‌ای که در کاخانه تولید میگردد

باز شو در نما کرتین وال

بازشوها در کرتین وال

بازشو‌ها در نمای کرتین وال بسیار میتواند متنوع کار شوند و انواع مختلفی دارد. اما پرکاربردترین نوع بازشو‌ها به اصلاح(بازشوهای کلنگی) گفته میشود. از لحاظ عایق بودن در برابر نفود آب و هوای بیرون ساختمان بسیار مناسب عمل می نماید.